Sturebymordet

Jag har alldeles precis nu tittat på kvällsöppet med Ekdal och det håller faktiskt fortfarande på. Nu handlar det dock om sexualundervisning i skolan. Det som fångade mitt intresse i detta program var en debatt om domarna på de två sextonåringar som tagit Therese Johansson Rojos liv.
Jag kände inte denna tjej men på något sätt har detta mord verkligen berört mig. Jag har gråtit över denna flicka. Inte för att jag saknar henne, jag kände henne som sagt inte. Men jag måste säga att det är så otroligt tragiskt att något kan slå så fel i någons skalle så man klarar av att ta livet av någon.
I detta fall var orsaken svartsjuka över en puss om jag har fattat saken rätt. Det är helt sjukt hur en tjej kan känna sig så hotat av en annan tjej att hon måste manipulera sin pojkvän att ta livet av flickan.
Och nu till domarna. 1 år och 8 månader. Det är sjukt.
En människas liv är i Sverige inte värt mer än 1 år och 8 månader.
Jag förstår att "barn är barn" men när man är 16 år så förstår man vad det innebär att strypa en människa. Jag är 17 år och jag fattar så jävla väl att om jag går och stryper en av mina kompisar nog fan kommer jag att hamna i fängelse.
4 års sluten ungdomsvård är det högsta straff ett barn kan få. Ett barn är alltså någon som är under 18 år. Så när man är 17 som jag och mördar någon ska man alltså bara få max 4 års sluten ungdomsvård. Om jag i annat fall väntar ett halvår med att mörda någon så kan jag få livstid. Och inte har jag vuxit speciellt mycket under det halvåret. Jag förstår lika mycket nu som jag kommer göra då.

Jag tycker att straffet är alldeles för lågt och jag förstår Therese vänner och familj när de säger att de är chockade över straffet. Åklagaren sa att han skulle överklaga domen så man kan ju hoppas. Men jag måste säga att advokaten som medverkade i programmet var otroligt känslokall och jag tror inte han fattade att det satt unga tjejer mitt emot honom som lyssnade.
Måste säga att jag beundrar er tjejer som medverkade i programmet. Starkt gjort!



Kommentarer
Postat av: Anonym

vet du om det finns någon video att kolla på när programmet var? missade det :(

2009-10-29 @ 00:25:26
URL: http://thresnilsson.blogg.se/
Postat av: thresnilsson

det är så jävla sjukt..

2009-10-29 @ 02:03:45
URL: http://thresnilsson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det de två behöver är psykriatisk vård, inte ett år och åtta månader på ett ungdomsfängelse. Det tjänar ingenting till om de inte får hjälp.

Sen är det väl värre att ett liv endast är värt 145 000 kronor, eftersom det är det de ska få betala.

2009-10-29 @ 23:30:29
URL: http://yuuhx.blogg.se/
Postat av: alma

Sofia (yuuhx.blogg.se), Det har redan skett en sådan utredning och de både 16 åringarna frisk förklarades, så det är nog inte psykriatisk vård dem behöver.

2009-10-30 @ 09:57:21
URL: http://almatrefargad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0